Toppen af Mount Batur

For små 2 døgn siden købte vi billetter til toppen af Mount Batur, som er en vulkan. Turen er en såkaldt “sunrise trekking”. Planen var at vi hentes ca. 02.00-02.30 om natten for at vi kan være på toppen til at se solopgangen. Kl. 02.30 blev vi hentet. Vi troede lidt at det nok bare var os, som havde fået denne geniale ide. Det var det ikke helt. Det var en lille minibus med plads til ca. 12 personer, og det var fint nok. Blandede nationer på meget lidt plads. Der var tyskere, hollændere, plus lidt flere og en enkelt russer. Desværre var Pernille (aka Belinda) blevet dårlig i løbet af natten og besluttede sig for at blive hjemme. Kampen Belgien – Brasilien var i gang, med føring til Belgien på 2-0. Vi skulle køre en times tid, før vi ankom til stedet hvor vi skulle lave et stop for morgenmad. Den bestod i en stegt banen og lidt kaffe/te. Samtidig var en mobil “online” på kampen og hvis der er noget der kan samle nationer, så er det bold. Vi var sammen med andre hold nu – et gæt er 50 personer. Kampen blev fulgt og de fleste havde glæde over at Belgien var ved at smide Neymar ud. Reducering…gav blandede følelser. Kampen skulle afsluttes i bussen for vi skulle videre nu. Der var kommet god stemning og da kampen sluttede, endnu bedre. Så ankom vi til stedet hvor vi blev smidt af. Og her var altså mange mennesker. Det fornemmede vi tydeligt trods det er p….mørkt. Men vi fik tildelt 3 guider som præsenterede sig og meget gerne ville høre vores navne. Jeg kan ikke huske deres navne, så mon de kan huske vores??? Vi fik udleveret lommelygter og “breakfast box” som skulle spises på toppen. VI var hjemmefra meget i tvivl om hvor meget tøj vi skulle have på/med. Steen og jeg havde korte bukser og trøjer/jakke med. Tulle lange bukser. Det kunne nemlig godt være meget koldt på toppen. Maden i rygsækken og afsted med 2 timer direkte opad – og det var opad. Vi gik med en guíde foran, en i midten og en til bagtroppen. Som vi kom derud af kom der stille og roligt varme i kroppen. Man skulle altså virkelig se sig for, for det var ikke en cykelsti der var foran os:

Lavasten igennem årene lå i forskellige niveauer. Langs siden hvor vi gik var der lavet marker med tomater, løg og chili. Jo længere op vi kom forsvandt det dog. Tempoet var lystigt og gruppen blev skilt et par gange. Pulsen og varmen steg i kroppen og læggene fornemmede vi mere og mere var i live. Sveden på kroppen og i ansigtet steg prograssivt. Det var sgu lidt hårdt det her. Lidt komisk at vi i tiden op til rejsen havde snakket og trekking i 2-3 dage. Ha, godt vi aflyste det . det var ihvertfald konstateret til at at være den rigtige beslutning nu (hvis der forsat var tvivl om det). Efter 1, 5 time på denne måde nåede vi toppen, næsten. Vi var nu i 1.602,8 meters højde (man har vel gps-ur på) og der var lidt bænke hvor vi fik placeret os i første række. Der var stadig lidt over 100 meter til toppen, men udsigten var den samme. Så hvorfor fortsætte nu vi sad så godt?

Vulkanen Batur er 1.717 meter høj og har senest været i udbrud i år 2000. I perioden 1824-2000 har den været i udbrud 26 gange, så statistikken var ikke ligefrem på vores side. Turen op tog 1 time og 31 minutter. Turen var 3,45 km lang og skete i en fart på 2,3 km i timen. Det lyder jo af det rene ingenting. Men tro mig, det var ikke en almindelig gåtur. Men nu sad vi altså klar med små 15 minutter til solopgang:

man fornemmer den er på vej op...

man fornemmer den er på vej op…

Ved foden af vulkanen ligger der en flod som meget passende hedder Lake Batur. Den ses næsten ikke på billedet, men den blev stille og roligt mere og mere synlig i takt med solen steg op og disen fortog sig. Med et mellemrum på 3-4 minutter tog vi følgende billeder:

jo, lidt mere er der kommet af den kære sol...

jo, lidt mere er der kommet af den kære sol…

Søen begynder at komme til syne...

Søen begynder at komme til syne…

Sunrise accomplized...og flot er det sgu...

Sunrise accomplized…og flot er det sgu…

Det var absolut et flot syn at følge solen step-for-step stå op med en fremragende udsigt, og der var da også god stemning og enighed om at det var turen op og alle anstrengelserne værd. Så var det hen til stenen der markerer toppen og selve krateret:

det synlige bevis på vi har været her...

det synlige bevis på vi har været her…

Trods små 18 år siden seneste udbrud er der stadig varmt visse steder. Der kan uden problemer koges æg m.m. Imponerende! Nu skulle gruppen samles og nedturen skulle startes. Den var ikke samme vej som op (pyha og tak for det). Til gengæld var den temmelig stejl nedad. Guiden passede godt på os, så hvorfor ikke en forening med hende:

hun tog turen op hver nat og var i fremragende form...

hun tog turen op hver nat og var i fremragende form…

Så hvis vejen op gav liv til lægmusklerne, så gav nedturen i høj grad liv til lårbasserne. “Shaken and a little stirt”. Til gengæld var det nu blevet lyst og vi kunne se hvor vi gik – stor fordel:

fortroppen på vej ned, jag var den naturlige bagtrop...

fortroppen på vej ned, jag var den naturlige bagtrop…

Efter en times tid nedad – som foregik med et tempo på 3,4 km i timen hvor vi skulle holde igen for ikke at vælte forover- nåede vi frem hvor vi startede og det var nu tid til at komme retur til hotellet og Pernille og Belinda og håbede “de” havde fået det bedre.  Alt i alt en fed tur. Hvor de andre dage indeholdte massage i ren velvær, så bliver denne dags omgang af nød/fortjeneste.

4 thoughts on “Toppen af Mount Batur

1. Sabrina

Hold da op. Det ser ud til at det var den hårde tur værd. Kan forestille mig at billederne kun viser halvdelen af oplevelsen.

Svar
    1. admin Forfatter

ja, det var bestemt det hele værd. Og du har ret, billederne retfærdiggører ikke oplevelsen

2. Anne Krøjer Svendsen

Sikke nogle fantastiske oplevelsesrige ture i har været på.
    Fortsat dejlig ferie til jer ❤️

Svar
    1. admin Forfatter

Tak Anne. Nu er vi hjemme igen efter en dejlig ferie. I løbet af de næste dage lægger jeg billeder op fra vores riverrafting og dykkerturen